09 February 2020 ~ 89 Comentarios

The liberal family; friends and foes

To Antonella Marty
By Carlos Alberto Montaner*

A few years ago, we knew what we should do in Latin America to overcome underdevelopment: imitate Chile.

It was not always like that. In 1959, the year in which the Cuban communist revolution won, Chile had a mediocre performance. Its per capita and its economic development index were two thirds of those that Cuba showed.

Today these data have been reversed and Chile marches (or marched) at the head of Latin America, triples Cuba’s per capita, and leads (or led) the way toward being the first country in Latin America that reaches that mythical place called “First World”.

However, and here lies the core of these reflections, there are thousands of Chileans methodically destroying the material expressions of the formidable Chilean transformation.

Why does this absurd phenomenon of autophagy happen? Why do thousands of young Chileans attempt against their own welfare? In my opinion, because of a key error in the identification of potential allies and the inevitable adversaries.

For centuries, since the French Revolution, when the Jacobins sat on the left and the Girondins on the right in Parliament, the custom of qualifying the political parties as “left” and “right” remained, but that division today is totally inadequate.

Today there is another frontier. There are several parties within the “liberal democracy,” which have remarkable differences around economic issues, but those differences do not make them adversaries.

Conservatives, liberals and libertarians, Democrats and Social Democrats, agree on these five fundamental aspects:

1.- All persons are equal before the law.
2.- There are imprescriptible freedoms.
3.- There must be a separation between powers with a mutual balance.
4.- The powers must be limited and subject to plural, free and transparent elections, capable of renewing the authorities periodically, allowing generational relief and the circulation of elites.
5.- The market, with its spontaneous growth, has demonstrated its ability to allocate resources much more efficiently than the rigid planning of the “experts”.

The fundamental and insurmountable differences are those with the authoritarian regimes, whether frankly totalitarian, such as the communists and fascists, or what are now called “iliberal democracies.”

These iliberal groups can gain power through elections, but their ideological burden has very little to do with the values and principles nested in the liberal family. They are usually nationalists, anti-immigrants and, therefore, contrary to free trade and globalization, basic aspects of the liberal democracy family.

It is not convenient, then, to make pacts of government with the communists, as they did in Chile during the Concertación, or as the socialists of Pedro Sánchez have done in Spain.

It must be understood that communists and fascists do not even remotely coincide with the vision shared by the different branches of liberal democracy. The political situation requires them to play democracy, but without the slightest conviction.

  • They believe in violence as the “midwife” of history, as Marx thought. And they strangely believe that the German thinker came up with the mechanisms that regulate the course of history: surplus value, differences between scientific and utopian socialism, the legendary role of the workers and the other dogmas of the sect.
  • They believe in a single political party, according to Lenin’s design.
  • They believe in central planning.

And if the things they firmly believe in are essential, still more important is everything they reject from the liberal family:

  • They reject the private ownership of the means of production and, of course, the market.
  • They reject the separation of powers. It seems to them a ploy of domination.

. They reject freedom of expression, arguing that it expresses the will of the owners of the media.

Let us agree, at least, that it is not intelligent to sleep with the enemy. This has been clearly seen with the material destruction of Chile. The position of some communist groups was of total encouragement to the devastating attitude of the enemies of Chilean companies.

That makes a lot of sense from the communist perspective. If one believes that the world must be remade from its foundations, it is convenient to manipulate the destroyers, the “proletarian lumpen,” which is what they have done in Chile.

What is totally absurd is to treat them as if they were allies, and not as they really are: enemies of the law and order freely established by more than 80% of Chileans. If we do not understand it, we are condemned to disappear and face poverty, jail, death or exile.

As simple as that.

89 Responses to “The liberal family; friends and foes”

  1. Julian Perez 9 February 2020 at 10:31 pm Permalink

    >>Conservatives, liberals and libertarians, Democrats and Social Democrats, agree on these five fundamental aspects

    Yo no estoy tan seguro de que los social demócratas (y los progresivistas) coincidan en el punto 5. Y en los otros el acuerdo es ¨hasta cierto punto¨. Hay matices

    • Manuel 10 February 2020 at 2:47 am Permalink

      una lástima que CAM no comente por acá, no sé si lo ha hecho alguna vez.

      al menos no expulsa a nadie de su blog, lo cual me parece muy bien: sólo se educa con el ejemplo, e “ir con TODOS” es “con todos”, NUNCA estaré de acuerdo en expulsar al que viene poniendo su opinion, cualquiera que esta sea, que la vida le de su lugar, ¡NO LOS CENSORES!

      • Julian Perez 10 February 2020 at 5:58 am Permalink

        Tampoco estoy tan seguro de eso. Dice el Inagotable que le están rebotando todos sus posts, cosa que no le ha ocurrido ni en Cubadebate ni en la Joven Cuba, donde algunos no pasan y otros sí (cuando no se dan cuenta de sus ironías). Me pregunto qué habrá pasado con él aquí. ¿Quizás CAM pensó que el coronavirus era demasiado serio como para tirarlo a relajo con lo de echarle la culpa al imperialismo y lo baneó por esa razón?

        • Manuel 10 February 2020 at 6:19 am Permalink

          por si acaso dile que no ponga mas de un link en su comentario. Esos son los que me rebotan a mi. A Cubano le quito un poema y a mi un comentario criticando libros de CAM. Habría que ver quien esta administrando su página.

        • Manuel 10 February 2020 at 7:00 am Permalink

          que revise tambien con que email está comentando, si no es el mismo que ha usado otras veces podría rebotar tambien

  2. Manuel 10 February 2020 at 2:51 am Permalink

    “Do we revere every human life as much as our own?

    It would be a fairly simple matter to calculate the value of a human body in terms of its chemical makeup; considering the constituent elemental makeup of our physical shells that value would work out to somewhere in the neighborhood of $140, at current prices. But what we’re looking for is the intangible value, that value placed on the essence that makes us human. That’s not quite as simple to ascertain; generally when people are asked some superlative will be offered, words like “infinite”, “invaluable” or “inestimable”. Lacking any definitive answer employing that approach, let’s turn to another method and see what sort of implied value is placed on a human, how much we’re willing to actually spend to prevent the loss of a single member of our species.

    According to a 2009 study by the American Journal of Public Health, approximately 45,000 people die each year due to lack of medical insurance. This is in direct opposition to the statement made by Representative Raul Labrador (R-Idaho) that “Nobody dies because they don’t have access to health care”. Additionally, in a study by the Northwestern University Feinberg School of Medicine and published in the Journal of the American Medical Association (JAMA), a 75% reduction in someone’s income (such as losing one’s job and going on unemployment) can result in a 50% greater probability of death.

    Such was the case of 54-year-old William “Billy” Koehler: He lost his job and with it his health insurance; when it came time to replace the battery in his implanted defibrillator he was unable because he did not have the money to do so, and insurance companies refused to cover him due to his “pre-existing condition”. He died in August of 2009, a victim of heart failure. The cost of this 45-minute out-patient procedure? $135,000. So immediately we’ve gone from the inestimable value of a human life to establishing a worth of $135,000 for the life of Billy Koehler. But it gets far worse.

    Approximately 6,000 people succumb to AIDS in the United States each year, some because they are unable to afford the cost of Antiretroviral Therapy (ART) medication. The cost of these life-saving drugs is approximately $1,500 per month, per Dr. Michael Kolber M.D., Director of the Comprehensive AIDS Program at the University of Miami School of Medicine. So let’s do the numbers: Without medication, an AIDS patient can expect to live approximately three years, so let’s do the math: $1,500 per month, times 12 months in a year, times 3 years gives a total of $54,000. So now the value of the life of an AIDS patient has dropped from invaluable to considerably less than half of what it would have taken to save the life of Billy Koehler. Let’s keep going.

    Let’s take a financial plunge by taking a look at the plight of Conan Soranno, a Los Angeles photographer who, after having a serious motorcycle accident, began vomiting “buckets of blood”, in his words. As medical bills mounted and his treatment became more limited, he was forced to try to sell his Jeep to pay for expenses. Failing to do that he launched a Go Fund Me page. So what was the value of Conan Soranno’s life, according to what he was able to raise on Go Fund Me in order to literally save his life? $2,605. The inestimable value of a human life can’t possibly get any lower than that, right?

    Wrong.

    The price of insulin has increased insanely over the years, to the point where some of those afflicted with diabetes are dying from either lack of insulin or severely rationing their intake because of limited financial resources. From 2009 to 2019 the cumulative rate of inflation has been 19.68%, per the CPI Inflation Calculator. If the price of insulin had increased solely because of inflation, over the 10 year period from 2009 to 2019 a 10-milliliter vial of insulin would have gone from $93 to approximately $111.30; instead, because of the insatiable appetite for profit by manufacturers of pharmaceuticals, the price of that same vial of insulin in 2019 is around $290, an increase of over 300 percent. But for those who are unfamiliar with the needs of diabetics, a clarification is in order: For most cases of Type 1 diabetes, two to three vials of insulin each and every month are necessary to keep it under control; for those who have grown more resistant to the effects of insulin, as many as six vials of the $290-per-vial insulin may be needed.

    This was the dilemma faced by Shane Patrick Boyle. In 2016 he moved to Arkansas to help his ailing mother and in doing so lost a deal that he had with a clinic in Texas to purchase the insulin he needed at cost. His insulin was now going to cost him $750 per month, which he didn’t have. Like so many Americans that are victims of our healthcare system, he set up a Go Fund Me account; since it was created in 2010, roughly one-third of the money raised goes to paying health care expenses. Shane died because he failed to raise the necessary funds for just one month of insulin.

    The target amount he was trying to raise? $750.

    The amount he was able to raise? $700.

    So essentially the value of Shane Patrick Boyle’s life was set at a paltry $50 – in America, the richest and most powerful nation on earth.

    So that’s it, right? The bottom of the barrel? Not quite. So far any of the examples that have been given have been in the United States. But shouldn’t human life be equally as valuable regardless of the country? Globally the number one killer of children under five years of age is pneumonia; approximately 1.5 million die each year, per figures from the World Health Organization. As if those numbers weren’t bad enough, the most appalling figure is the cost of life-saving antibiotics to cure a Third World child afflicted with pneumonia. When a child dies from this easily curable disease, what would have been the cost of treatment? What was the value of that child’s life reduced to?

    The answer? Thirty cents.”

  3. Manuel 10 February 2020 at 3:00 am Permalink

    “La riqueza no tiene límites. Pensar que uno es pobre porque otro es rico, es como decir que uno está enfermo porque otro está sano.”
    Antonella Marty
    http://www.asuntoscapitales.com/puntoi.asp?idp=607

    • Manuel 10 February 2020 at 5:09 am Permalink

      el mundo se divide en los que creen que pueden y los que no. Si ud cree que está condenado a ser pobre, puede terminar actuando acorde a esa vision limitada de las cosas y acomodarse a la idea de ser pobre la vida entera; y tambien es cierto lo opuesto, aquellos pueblos y personas educados y hambrientos de grandeza, han terminado Todos ineludiblemente, siendo grandes. Ud debe educarse, comprender estas simples verdades, y disponerse a pagar el precio que sea necesario para salir de la pobreza, de todas las probrezas

      • Manuel 10 February 2020 at 5:11 am Permalink

        salir de la pobreza es lo único que ud puede hacer, para ser digno de todos sus antepasados

        • Víctor López 10 February 2020 at 7:40 am Permalink

          Salir de la pobreza es lo único que puede hacer para ser digno de SUS HIJOS. No de sus antepasados.

          El estereotipo popular lo lleva metido hasta en su médula. Está incapacitado para razonar. Un saludo.

  4. Víctor López 10 February 2020 at 7:24 am Permalink

    El señor Manuel oponiéndose a la censura jajajajaj

    Si hay algo que lo caracteriza a usted y a los otros pericos del blog, es que lo pasan clamando porque expulsen a los que difieren de sus estupideces. Ser una persona de bien no es algo que se decide en un instante como lo presentan los embustes de Hollywood. Es una construcción de autenticidad, justicia y humanidad, que implica años de honestidad para consigo mismo.

    Sea más auténtico periquito tonto. Saludos.

  5. Manuel 10 February 2020 at 7:46 am Permalink

    J,

    ¿Este siglo no quiere a Hemingway. No hay sitio para el macho, el misógino, el cazador, el pescador, el bebedor, el comunista contradictorio, el violento, el amante de las armas, el mujeriego, el devoto de los toros y la sangre, el hombre de acción, el aventurero, el suicida sin causa. Este siglo es olvidadizo y cruel?

    no lo digo yo:
    https://libretadenorberto.blogspot.com/2020/02/malos-tiempos-para-hemingway.html

    • Manuel 10 February 2020 at 7:47 am Permalink

      tal vez se molestó contigo 🙂

      • Manuel 10 February 2020 at 7:48 am Permalink

        lo digo por el timing

        • Manuel 10 February 2020 at 7:58 am Permalink

          ¿cómo saberlo con seguridad?

          no se puede, solo nos queda identificar casualidades y cada cual que saque conclusiones

          • Manuel 10 February 2020 at 9:24 am Permalink

            sí, es una muy buena observacion Danettee, tiene mucho sentido por varios motivos

    • Julian Perez 10 February 2020 at 8:04 am Permalink

      Manuel

      Cuando puse eso de ¨podrían quitar a Hemingway¨ fue porque a mi me parece que Hemingway ¨no es para tanto¨ 🙂 El tenía la ¨teoría del iceberg¨ (lo que se ve es la punta y la mayor parte está ¨debajo del agua¨). Yo dudo que haya realmente algo debajo del agua en su caso y sospecho que lo que hay es lo que se ve, que no es mucho. ¨El viejo y el mar¨ me pareció una novela aburrida. En Cuba la loan porque ocurre en Cojimar. A veces a uno le daban ganas de que los tiburones se comieran a Santiago y no al pez para que la novela se acabara de una vez.

      También hubiera podido poner ¨podrían quitar a García Márquez¨, que tampoco me entusiasma demasiado. Cien años de soledad tiene su gracia, pero lo demás…

      A veces noté en el recopilador ¨paralelo¨ la misma cojera de la pata izquierda que tienen los de la fundación Nobel.

      • bacu 10 February 2020 at 10:10 am Permalink

        El Gabo, no era tan malo, “solo amigo de Escobar, Popeye, Fidel y su Mafia”. Comentan que Fidel lo protegía de los terroristas de la FARC y por eso no hablaba mal de ellos y era muy amigo de Fidel. Según su ex-amigo Vargas Llosa “Creo que tenía un sentido práctico de la vida y sabía que era mejor estar con Cuba que contra Cuba. Así se libró del baño de mugre que cayó sobre los que fuimos críticos con la evolución de la revolución hacia el comunismo desde sus primeras posiciones, que eran más socialistas y liberales.”
        Si Vargas Llosa lo dice, se le puede creer. Digamos que fue un buen escritor demeritado por su comportamiento político. Saludos

        • Manuel 10 February 2020 at 3:20 pm Permalink

          baño de luz, no de mugre

    • Víctor López 10 February 2020 at 8:08 am Permalink

      El tipo era bisexual (además de criminal) y “el viejo y el mar” es una completa mariconada. El Nobel otorgado (especialmente por esa obra) fue el peor de los nobeles literarios.

  6. Manuel 10 February 2020 at 7:59 am Permalink

    saludos lady!

  7. Julian Perez 10 February 2020 at 8:17 am Permalink

    No conocía esta cita de Reagan.

    “One of the traditional methods of imposing statism or socialism on a people has been by way of medicine. It’s very easy to disguise a medical program as a humanitarian project…¨

    Y este artículo biográfico tiene otras citas que tampoco conocía.

    https://patriotpost.us/opinion/68468-reagan-warned-of-socialism-secularism-and-abortions-tragic-taking-of-unborn-childrens-lives-2020-02-10

    Creo que Reagan es el único presidente realmente conservador de los últimos 150 años.

  8. Julian Perez 10 February 2020 at 8:39 am Permalink

    Saludos, danettee y bienvenida de regreso.

    Te envidio tu visita a Israel, uno de los pocos países fuera de USA (no hay muchos) que me gustaría visitar. Cuando vivía en Deltona, mi iglesia un par de veces organizó un viaje grupal a tierra santa, pero el presupuesto no me daba 🙁

  9. Julian Perez 10 February 2020 at 8:49 am Permalink

    El tipo está claro. Yo espero que algún día los afro-americanos se den cuenta de que el partido verdaderamente racista es el demócrata y que la acción afirmativa es una de las cosas más racistas que se han inventado. Pero ya se sabe cómo es: a cualquier negro que se declare conservador lo llaman ¨tío Tom¨ y lo llenan de improperios. Por toda esa propaganda una mayoría sigue votando por sus enemigos y no por sus verdaderos aliados. Creo que hasta a Martin Luther King Jr lo llamarían Uncle Tom. Su sueño de juzgar a la gente por su carácter y no por el color de su piel no les cuadra.

    El discurso del presidente sobre el estado de la nación puede que le abra los ojos a algunos. Las cifras fueron contundentes.

    • Manuel 10 February 2020 at 9:20 am Permalink

      fue un discurso impresionante! por algo la Pelo estaba que trinaba

  10. Julian Perez 10 February 2020 at 9:13 am Permalink

    Buenos indicios 🙂 Yo sé que no todos pueden ser un Clarence Thomas, un Thomas Sowell, una Condolezza Rice, un Walter Williams o una Star Parker, pero por lo menos que abran los ojos. Si ya está ocurriendo pues aleluya!

    • Julian Perez 10 February 2020 at 9:19 am Permalink

      Debí mencionar también a Ben Carson, pero sobre todo a Denzel Washington dado que, en el medio Hollywoodense, una posición ¨contra la corriente¨ es doblemente meritoria. Denzel no tiene reparos en apoyar abiertamente al presidente Trump y eso no es nada popular por esos lares. Clint Eastwood no tiene mucha compañía, pero la poca que tiene es buena 🙂

      • Manuel 10 February 2020 at 9:23 am Permalink

        gente muy inteligente apoya a Trump, y lo hacen con mucha valentía.

        estos meses hasta noviembre serán de leyenda

  11. Víctor López 10 February 2020 at 9:24 am Permalink

    https://www.worldometers.info/coronavirus/

    Es la página más informativa que he encontrado sobre la epidemia. Saludos.

  12. Víctor López 10 February 2020 at 10:09 am Permalink

    https://youtu.be/ert4QexFqIk

  13. Julian Perez 10 February 2020 at 10:46 am Permalink

    Dannette

    Un amigo mío cuando se ponía una camisa negra decía que se había puesto una camisa afro-americana 🙂

    Ya yo he dicho que no me gusta ni lo de afro-americano ni lo de cubano-americano. Lloyd Marcus, un vecino de Deltona (le hizo una canción a la ciudad), que solía escribir en el Patriot Post, se declaraba ¨un-hyphenated American¨. Decia que él no era afro-americano sino americano a secas. Yo también soy un-hyphenated, orgullosamente americano nacido en Cuba, pero no me molesta que Cubano use el hypen en su nickname aquí 🙂

    Tampoco es para tanto. Hasta el presidente Trump usa el término (y lo usó más de una vez en su discurso de la nación) Es mejor ir contra la corriente en cosas más importantes.

    • Julian Perez 10 February 2020 at 10:51 am Permalink

      Manuel sí es oriental porque nació en la provincia de Oriente. Yo nací y me crié en el habanero municipio de Guanabacoa. Mi familia es guanabacoense de varias generaciones, cosa bastante rara en La Habana. Arcadio el babalao vivía a tres cuadras de mi casa 🙂

      • Manuel 10 February 2020 at 3:18 pm Permalink

        no conocía de arcadio 🙂

        despues lo voy a buscar 🙂

  14. Víctor López 10 February 2020 at 10:48 am Permalink

    …si es hembra se siente herida.

    https://www.facebook.com/QueVivaLaMusicaPopularOficial/videos/491436661345984/

  15. Julian Perez 10 February 2020 at 10:58 am Permalink

    Música más apropiada para mi serían cosas de Ernesto Lecuona, Rita Montaner y Bola de Nieve 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=EAY6xGT3S1Y

    Sam, el de Casablanca, el que cantaba “As time goes bye”, siempre me recordó un poco al Bola. (Por cierto, por si alguien no lo sabe, Humphrey Bogart NUNCA dice ¨Play it again, Sam¨ en la película)

    • Julian Perez 10 February 2020 at 11:36 am Permalink

      A mi coterraneo Lecuona no se le menciona mucho en Cuba porque fue de los iluminados que se dieron cuenta bien rápido de lo que estaba pasando y se fue de Cuba en el mismísimo año 60. Como Rita Montaner se murió en el 58 no había problemas con ella.

      El Bola se quedó y siguió cantando hasta su muerte en el 71, pero a los artistas yo los puedo entender. El centro de su vida es su arte y hacen abstracción de lo demás. Al menos sus canciones eran apolíticas, a diferencia de las de Silvio Rodríguez.

      Siempre recuerdo esa canción que cantaba Gene Kelly en ¨Las señoritas de Rochefort¨:

      Adolescent, je rêvais de conquérir le monde
      Je n’étais amoureux que de croches ou de rondes
      Combien de fois le corps d’un piano m’a ravi
      Pour un fortissimo j’aurais donné ma vie
      Pour une symphonie j’aurais vendu mon frère
      Pour une mélodie j’aurais trahi mon père
      Je n’étais que musique, et jusqu’à aujourd’hui
      Par qui aurais-je pu être séduit?

      Cuando era adolescente, soñaba con conquistar el mundo
      Solo estaba enamorado de las octavas o rondas
      ¿Cuántas veces me enloqueció el cuerpo de un piano?
      Por un fortísimo habría dado mi vida
      Por una sinfonía habría vendido a mi hermano
      Por una melodía habría traicionado a mi padre
      Yo sólo era un músico, y hasta el día de hoy
      ¿Qué otra cosa me podría haber seducido?

    • Julian Perez 10 February 2020 at 12:52 pm Permalink

      La tentación ha sido demasiado fuerte. No sé cuántas veces he visto esa película, me la sé de memoria. Otra que me sé de memoria y veo una y otra vez es Vértigo.

      https://www.youtube.com/watch?v=Do2olZ49M54

  16. Julian Perez 10 February 2020 at 11:02 am Permalink

    Si se van a mencionar canciones dedicadas a Oriente no se puede dejar afuera al trío Matamoros 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=SV7UcrwvUWc

  17. Víctor López 10 February 2020 at 11:03 am Permalink

    A Julián le gusta el negro…

    Ya ve señora, hay de todo.

  18. Víctor López 10 February 2020 at 11:19 am Permalink

    Se me fue un dedazo, iba a a preguntar finalmente a Julián si lo que le gustaba era el negro, pero me enredé. Estoy con maquinaria y unos camiones de piedra y arena que hacen tremendo ruido. Tengo que pegar el celular a la oreja para escuchar algo. Me disculpo.

  19. Víctor López 10 February 2020 at 11:23 am Permalink

    También integró la matancera un judío argentino, “Carlos Argentino” que hizo buena música tropical.

  20. Julian Perez 10 February 2020 at 11:40 am Permalink

    Beethoven en salsa, muy bueno! Sí que me gustó. Gracias, Dannette 🙂

    En cierta forma me recordó a Gershwin con su ¨Rapsody in blues¨ 🙂

    • Manuel 10 February 2020 at 3:13 pm Permalink

      que vueno que han hecho migas! 🙂

  21. Julian Perez 10 February 2020 at 11:42 am Permalink

    Y a la reina Isabel 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=5W3JWfasAPE

  22. Julian Perez 10 February 2020 at 12:19 pm Permalink

    ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja

    (Espero que conozcan la referencia de los Peanuts. Susan siempre le quita la pelota a Charlie Brown cuando va a patearla para que caiga de espaldas. Charlie cae en la misma trampa una y otra vez)

    https://patriotpost.us/cartoons/28225

  23. Víctor López 10 February 2020 at 1:38 pm Permalink

    Las mujeres sí tienen desicion y se juegan enteras, siguen a su corazón donde quiera las lleve. Si hacen algún “número” será al principio, pero ya decididas no le temen a nada. Brindo por ella y por todas…

    Salud!

  24. Julian Perez 10 February 2020 at 2:48 pm Permalink

    Lo que dices, Dannette, es cierto. No es algo que yo pueda negar. Fui criado por tres viejas. Nunca tuve un patrón masculino. Estoy consciente de que mi carácter es fundamentalmente femenino.

    Esa, por cierto, es una de las razones de mi fuerte oposición a la redefinición del matrimonio y que poco tiene que ver con motivaciones religiosas, aunque también las tenga: mi propia experiencia. Me digo que ese desequilibrio lo tendrían los niños adoptados por parejas de lesbianas u hombres gay.

    El objetivo del matrimonio como institución es la perpetuación de la especie, no que dos personas ¨que se aman¨ estén juntas. Y el niño necesita los dos patrones: el masculino y el femenino. Si se juega con los cimientos un edificio puede desmoronarse.

    Respecto al caso que nos ocupa, me parece que hay alguien que está tratando por todos los medios posibles de atraer mi atención (en vano). Cada día intenta algo distinto. Me recuerda al coyote que probaba distintos artefactos ACME para atrapar al correcaminos. Veamos cuando se aburre. Quizás nunca pues, al parecer, el coyote nunca se cansó de intentarlo.

    Me conmueve que hayas salido en mi defensa pero, creeme, no hace falta.

    • Julian Perez 10 February 2020 at 3:02 pm Permalink

      Por cierto, pese a las circunstancias de mi crianza, nunca sentí atracción sexual alguna por personas de mi mismo sexo. Pero ocurrían dos cosas: una fue que tuve muchas dificultades para encontrar pareja. Mi tipo de carácter no es el idoneo para eso. Mi primera experiencia sexual (con la que luego fuera mi primera esposa) la tuve a los 28 años. Un poco tarde, me parece a mi 🙂

      La segunda es que casi todas mis amistades en Cuba eran gay. ¿Quizás porque eran perseguidos y yo soy lo suficientemente estúpido como para siempre asociarme con los underdogs? Decían que yo era ¨miembro honorario del gay liberation front¨.

      Pero desde que gran parte de ellos se han vuelto mafiosos y aliados de la izquierda han perdido gran parte de mis simpatías. La conservan los que no hacen de la homosexualidad una causa política y no persiguen a los straights.

      • Manuel 10 February 2020 at 3:11 pm Permalink

        Julian, el hecho de que te mantuvieras hetero desmiente que el no tener un patron masculino vuelva a todos homo y acabe con los cimientos.

        • Julian Perez 10 February 2020 at 3:23 pm Permalink

          Manuel, pero pasarme toda la adolescencia y casi toda la juventud buscando pareja y fallando en todos los intentos porque a las mujeres les parecía encantador ¨como amigo¨ (a lo mejor yo les parecía una amiga) no es precisamente lo que soñó Martí.

          Yo no estoy en contra de que las parejas gay vivan juntas y se les concedan ciertos beneficios como pensiones, declaración conjunta de la renta, etc. Pero me parece que no se debería equiparar dichas uniones con el matrimonio entre un hombre y una mujer pues eso los pone en igualdad de condiciones para la adopción y no, no se trata del interés de la pareja sino del interés del niño y lo ideal para el niño es los dos patrones.

          ¿Quiere decir esto que a las parejas gay no se les permita adoptar? ¡En lo absoluto! Por supuesto que se les debe permitir. Un niño está mejor en un ambiente familiar (aunque sea monoparental) que en una institución. Mira Punky Brewster y Henry 🙂 Pero las parejas hombre-mujer deben tener absoluta prioridad y la redefinición del matrimonio hace eso difuso.

        • Julian Perez 10 February 2020 at 3:28 pm Permalink

          Amigo Manuel

          Que la destrucción del concepto de familia amenace los cimientos de la sociedad no quiere decir que todos se vayan a volver gay. Ya hemos visto, por ejemplo, las consecuencias sociales que ha tenido la proliferación de familias monoparentales gracias a que la protección del gobierno (siempre la caga) a las madres solteras hace que muchas veces les resulte más ventajosa la ayuda gubernamental que el marido.

          Atención, que el gran objetivo de la izquierda es la destrucción de la civilización occidental y el ataque a la familia de todas las formas imaginables es uno de sus principales frentes de batalla.

        • Manuel 10 February 2020 at 3:35 pm Permalink

          siempre has defendido que el Estado no se meta en la familia, que se dedique a lo que manda la ley suprema, ¿pero en esto sí?

        • Julian Perez 10 February 2020 at 3:55 pm Permalink

          En ese sentido el asunto está al nivel que debe estar porque la redefinición del matrimonio no es federal, aunque haya sido avalada por la corte suprema. Algunos estados la han aprobado y otros no. Como la pena de muerte: legal en algunos estados y en otros no. O la marihuana para fines médicos o recreativos… Y como lo fue en su momento el divorcio. Nevada lo aprobó antes que otros estados y los actores iban a divorciarse a Reno.

          El matrimonio es un contrato. Y los contratos sí deben estar especificados por leyes y sí son incumbencia del gobierno.

          No recuerdo haber dicho que el gobierno no se debe meter en la familia porque yo no pienso tal cosa. Y por lo general, cuando hablo de algo en lo que no debe meterse el gobierno me refiero a dos cosas:

          1- El gobierno federal solamente tiene las potestades que le asigna específicamente la constitución. Los gobiernos estatales y locales están menos limitados.

          2- Las legislaciones solamente las deben producir representantes electos, no los burócratas vitalicios y no electos de las agencias gubernamentales por más ¨expertos¨ y ¨científicos¨ que sean.

        • Julian Perez 10 February 2020 at 4:08 pm Permalink

          (Acepto apuestas acerca de cuánto va a demorarse la C-40 en entrar a este intercambio de ideas. Yo digo que menos de 24 horas)

    • Julian Perez 10 February 2020 at 4:18 pm Permalink

      Por cierto, el correcaminos… En uno de sus road trips por USA mi esposa vio uno en el desierto de Texas. Solamente lo habíamos visto en los dibujos animados. Pero cuando quiso acercarse para retratarlo el correcaminos se fue… volando 🙁

      • Víctor López 10 February 2020 at 4:51 pm Permalink

        mmmmmmmmmm yo diría, con todo respeto, claro, que más bien parece a Bugs Bunny.

        …mmmmmmmmmmmmmmmmmm igualito!

  25. Víctor López 10 February 2020 at 2:57 pm Permalink

    Julián, ayer le dije a Manuel que la dama estaba lista para ir a Cuba. El infeliz me contestó reprimiéndome como si fuera Bacu. Dele usted el teléfono a la señora, a mi no me deja ni que hable, por eso le tengo mucho miedo. Pero usted está en Miami, no le cuesta nada, cuéntele del aparatito que usted tiene… sea amable.

  26. Víctor López 10 February 2020 at 3:20 pm Permalink

    Milonga “la gringa loca”

    https://youtu.be/8OiG6hRF-Fc

    • Víctor López 10 February 2020 at 4:14 pm Permalink

      Es la milonga la que dice “gringa loca”, “no te parto de un tortazo…”

  27. Víctor López 10 February 2020 at 3:45 pm Permalink

    “Atraer su atención…” jajajaja, Julián.

    Esta bien que lo criaron mujeres, pero no es para tanto. La única atención buscada en este blog ha sido la de una venezolana llamada Rene.

    …para contarle “mi fiebre desteñida de amor”.

    Por favor, ubíquese.

  28. Manuel 10 February 2020 at 4:10 pm Permalink

    yo creo que todo hay que analizarlo en su contexto.

    en el contexto cubano, lo que sucedio contido J fue lamentable,
    y la presión social busca estar en linea con ese machismo generalizado en nuestro pais.

    Acá tambien hay bastante machismo y homofobia, pero creo que se va a seguir evolucionando hacia el matrimonio igualitario,
    a penas una decena no lo tiene aprovado, incluyendo, por supuesto, Puerto Rico

    pero hasta cuba intento meterlo en la ultima constitucion, la gente votó en contra

    yo creo que la minoria que no es hetero será menos discriminada en un ambiente así, y que se podrá ir transitando hacia una mayor aceptacion de los no heteros, por parte de los heteros; como los blancos han terminado aceptando mejor a los negros desde que se echaron abajo las medidas racistas que regian hasta los años 60s

  29. Víctor López 10 February 2020 at 4:17 pm Permalink

    https://youtu.be/K5eJaX3mwoM

  30. Manuel 10 February 2020 at 4:31 pm Permalink

    médico antibatistiano sigue sin poder dormir:

    “Anoche a la 1am.despues de haber llamado varias veces al 106 [la policia de la Habana] y no haber resuelto nada ,llame´ a la policia de Cojimar para quejarme de el regueton que no nos dejaba dormir,lo que hizo el oficial de guardia fue´no contestar y dejar el telefono descolgado.Anoche mismo vi por la tele un spot contra los ruidos ;que burla.R3.

    9 de febrero de 2020, 8:47

    xxxxxxx

    curioso no?

    acá en Doral, Florida, tierra 99% hispanos, si alguien un Sábado está escuchando música muy alta luego de las 11:30 pm, basta una llamada al Gate, a la puerta del condominio, para que la música pare inmediatamente: pues todos saben que si no para, llega la patrulla, la multa puede ser hasta de 500 dólares
    https://www.diariolasamericas.com/florida/miami-beach-multa-quienes-emitan-musica-alto-volumen-sus-vehiculos-n4149252

    que raro, ¿no?

    tanto orden acá donde “nadie quiere a nadie”, y allá donde todos se ama, reina la desidia

    • Manuel 10 February 2020 at 4:36 pm Permalink

      el tipo lleva años tratando de dormir 🙂

      así son nuestros paises, ¡puro amor!

      “Anónimo Anónimo dijo…
      Compañeros,me van a tener que perdonar por la insistencia pero cuando se violan los mas simples derechos de un ciudadano como es el descanso,despues se corre el riesgo de que se violen otros mayores.Ademas tengo la esperanza(que es lo ultimo que se pierde) que un funcionario que tenga buenos sentimientos y que tenga ademas lo que tiene que tener…lea esto(que yo se que algunos lo hacen) y acuda en ayuda de ciudadanos violados en sus derechos.
      Anoche a la 1am.despues de haber llamado varias veces al 106 y no haber resuelto nada ,llame´ a la policia de Cojimar para quejarme de el regueton que no nos dejaba dormir,lo que hizo el oficial de guardia fue´no contestar y dejar el telefono descolgado.Anoche mismo vi por la tele un spot contra los ruidos ;que burla.R3.

      9 de febrero de 2020, 8:47

  31. Víctor López 10 February 2020 at 4:38 pm Permalink

    Los mexicanos conocen de mujeres que no tienen corazón y juegan con los hombres.

    Esta ranchera habla por mi..

    https://youtu.be/Eo5Rlf2CSJk

  32. Manuel 10 February 2020 at 4:55 pm Permalink

    Bernie does not like Guaidó

    “there is one who does not recognize Guiado. It’s Bernie Sanders.

    Sanders is not an Independent for nothing.

    Last week, Guaido, who was once the official head of the National Assembly of Venezuela until Socialists United politics orchestrated a vote to get him out, was singled out by President Trump at his State of the Union address. Guaido was the only foreigner highlighted by the president. It wasn’t that Trump and Guaido are best friends. It was Trump using Guaido as an example that there will never be socialism in the United States.

    Guaido is the anti-Bernie.

    Last week, the American Society/Council of the Americas (ASCOA) listed the Venezuela position of all the Democratic Party presidential hopefuls. Sanders stood out.

    Today In: Money
    In a televised interview with Mexican-American journalist Jorge Ramos on Univision on February 22, 2019, Sanders said he did not consider Guaido to be the legitimate president of Venezuela.

    Guaido was named “interim president” by Washington last year when Nicolas Maduro was elected in a vote that the Organization of the American States and a Catholic Bishop’s council in Venezuela said was illegitimate. Other countries quickly followed in no longer recognizing Maduro as Venezuela’s president, including Colombia and Brazil.

    PROMOTED

    Grads of Life BRANDVOICE
    | Paid Program
    The Four Pillars Of The Coaching Mindset
    UNICEF USA BRANDVOICE
    | Paid Program
    Q&A: Austyn Weiner In Senegal With UNICEF
    Civic Nation BRANDVOICE
    | Paid Program
    School Counselors Overcome Unexpected Challenges
    It is unclear if Sanders maintains his position on Guaido.

    President Trump Gives State Of The Union Address
    Venezuelan opposition leader Juan Guaido waves as President Donald Trump recognizes him during the … [+] GETTY IMAGES
    The rest of the top tier candidates, including Joe Biden, Elizabeth Warren, Pete Buttigieg and billionaire Michael Bloomberg all have said they recognize Guiado and not Socialists United leader Maduro.

    Sanders also does not support economic sanctions on Venezuela. For example, the beleaguered national oil firm PdVSA is banned from repatriating money from the U.S. back to Venezuela. And crude oil from Venezuela is also no longer allowed in the U.S.

    Sanders, like most left-of-center Democrats today, is against regime change — both covert and overt military and intelligence operations designed to overthrow a government. While Trump is also against regime change, having dialed back the Obama Administration’s actions in Syria, for example, he has put President Reagan and Bush-era hawks in charge of Venezuela, leading many to believe it is only a matter of time before Americans try overthrowing the Socialists United.

    The party, created by the late Hugo Chavez, has governed for over 20 years. Its heyday was back in the commodity super cycle, when Venezuela was able to rely on oil to make Chavez’s redistributionist policies a reality. To this day, the party has many people loyal to Chavez, known as Chavistas, who remember what he did during the days when oil was priced at $100 a barrel.

    Those days are long gone. Venezuela’s economy is in a recession. The middle class and the rich survive on dollars, an irony that is obvious lost on the “anti-imperialist” Maduro and his peers.

    Sanders has called for negotiations with the Maduro government and free and fair elections. But Maduro has proven that he is not interested in what Sanders thinks. The latest parliamentary vote for what equates to the American version of House Speaker was another voting fiasco.

    Venezuelan elections are a lot like the 2016 Democratic National Committee superdelegates and the Iowa Caucus tripping up Bernie Sanders, only with more protests following the results.

    With one eye on regime change, Sanders has followed in the footsteps of other Democrats and is a cosponsor of a Senate resolution that would “prohibit the funding of any military operations in Venezuela without congressional approval.”

    He also co-signed the June 2019 letter asking Trump to give Venezuelans official Temporary Protected Status. That program provides relief from deportation and access to a work permit for undocumented foreign nationals from countries facing natural disasters, armed conflicts, and political upheaval. In 2018, over 30,000 people from Venezuela applied for asylum status in the United States. An estimated 1.3 million are in Colombia.

    PDVSA ROSNEFT
    Nicolas Maduro, president of Venezuela. He hates Yankee imperialists. Wants to decolonize Latin … [+] © 2016 BLOOMBERG FINANCE LP
    Trump has not given Venezuelans that Status because the bill to do so — H.R. 549 — is still in the Senate Judiciary Committee. Venezuelans in the country now are supposedly being given work permits, but only on a case-by-cases basis.

    Venezuela’s crisis is an eyesore for Sanders because it forces him to explain how his brand of “democratic socialism” is not like that of Venezuela. For his part, Sanders also thinks Venezuela is “a disaster” and called Maduro “a vicious tyrant.”

    Sanders says that his form of socialism is just a larger safety net for the public. He compares it to that of the Nordic countries where health care, senior care, and public primary and secondary education is covered by taxpayers.

    Last year, then-Prime Minister of Denmark, Lars Lokke Rasmussen, said he did not consider Denmark a socialist country, adding that it was a free market, and people were free to live as they pleased.

    He then went on to say how the generous welfare state is financed:

    “The top income tax in Denmark is almost 60%. We have a 25% sales tax and on cars, the excise duties are up to 180%. So in total, Danish taxes come to almost half of our national income compared to about 25% in the U.S., quite a substantial difference,” he said.

    “In a society with high taxes, we have to be very conscious about the incentive to work. We are challenged now by foreign labor willing to work for low salaries and we need reforms in order to fix the welfare state and Danish public’s support for it,” he says, suggesting the system is showing signs of wear.

    At least in Denmark those tax dollars have been redistributed for people to maintain a high quality middle class lifestyle. In Venezuela, the middle class (and the rich) survive on dollars. The poor survive on left wing political slogans concocted from Maduro, and whatever handouts he can afford to keep the rabble in line. Those that want more than a few pounds of rice and subsidized shanty town housing have escaped to other countries.

    For Americans that, by and large, do not view socialism as Denmark, but see it more as Cuba and Venezuela today, Guaido is a man who stands against everything Sanders stands for.

    Guaido might be rolled out again this year if Bernie Sanders is eventually picked, likely begrudgingly, by the Democrats to lead them against Trump in November. Guaido surely will not consider Sanders an ally in his political fight with Maduro.”

    • Manuel 10 February 2020 at 4:58 pm Permalink

      The rest of the top tier candidates, including Joe Biden, Elizabeth Warren, Pete Buttigieg and billionaire Michael Bloomberg all have said they recognize Guiado and not Socialists United leader Maduro.

      Sanders also does not support economic sanctions on Venezuela. For example, the beleaguered national oil firm PdVSA is banned from repatriating money from the U.S. back to Venezuela. And crude oil from Venezuela is also no longer allowed in the U.S.

      Sanders, like most left-of-center Democrats today, is against regime change — both covert and overt military and intelligence operations designed to overthrow a government. While Trump is also against regime change, having dialed back the Obama Administration’s actions in Syria, for example, he has put President Reagan and Bush-era hawks in charge of Venezuela, leading many to believe it is only a matter of time before Americans try overthrowing the Socialists United.

      The party, created by the late Hugo Chavez, has governed for over 20 years. Its heyday was back in the commodity super cycle, when Venezuela was able to rely on oil to make Chavez’s redistributionist policies a reality. To this day, the party has many people loyal to Chavez, known as Chavistas, who remember what he did during the days when oil was priced at $100 a barrel.

      Those days are long gone. Venezuela’s economy is in a recession. The middle class and the rich survive on dollars, an irony that is obvious lost on the “anti-imperialist” Maduro and his peers.

      Sanders has called for negotiations with the Maduro government and free and fair elections. But Maduro has proven that he is not interested in what Sanders thinks. The latest parliamentary vote for what equates to the American version of House Speaker was another voting fiasco.

      Venezuelan elections are a lot like the 2016 Democratic National Committee superdelegates and the Iowa Caucus tripping up Bernie Sanders, only with more protests following the results.

      With one eye on regime change, Sanders has followed in the footsteps of other Democrats and is a cosponsor of a Senate resolution that would “prohibit the funding of any military operations in Venezuela without congressional approval.”

      He also co-signed the June 2019 letter asking Trump to give Venezuelans official Temporary Protected Status. That program provides relief from deportation and access to a work permit for undocumented foreign nationals from countries facing natural disasters, armed conflicts, and political upheaval. In 2018, over 30,000 people from Venezuela applied for asylum status in the United States. An estimated 1.3 million are in Colombia.

      PDVSA ROSNEFT
      Nicolas Maduro, president of Venezuela. He hates Yankee imperialists. Wants to decolonize Latin … [+] © 2016 BLOOMBERG FINANCE LP
      Trump has not given Venezuelans that Status because the bill to do so — H.R. 549 — is still in the Senate Judiciary Committee. Venezuelans in the country now are supposedly being given work permits, but only on a case-by-cases basis.

      Venezuela’s crisis is an eyesore for Sanders because it forces him to explain how his brand of “democratic socialism” is not like that of Venezuela. For his part, Sanders also thinks Venezuela is “a disaster” and called Maduro “a vicious tyrant.”

      Sanders says that his form of socialism is just a larger safety net for the public. He compares it to that of the Nordic countries where health care, senior care, and public primary and secondary education is covered by taxpayers.

      Last year, then-Prime Minister of Denmark, Lars Lokke Rasmussen, said he did not consider Denmark a socialist country, adding that it was a free market, and people were free to live as they pleased.

      He then went on to say how the generous welfare state is financed:

      “The top income tax in Denmark is almost 60%. We have a 25% sales tax and on cars, the excise duties are up to 180%. So in total, Danish taxes come to almost half of our national income compared to about 25% in the U.S., quite a substantial difference,” he said.

      “In a society with high taxes, we have to be very conscious about the incentive to work. We are challenged now by foreign labor willing to work for low salaries and we need reforms in order to fix the welfare state and Danish public’s support for it,” he says, suggesting the system is showing signs of wear.

      At least in Denmark those tax dollars have been redistributed for people to maintain a high quality middle class lifestyle. In Venezuela, the middle class (and the rich) survive on dollars. The poor survive on left wing political slogans concocted from Maduro, and whatever handouts he can afford to keep the rabble in line. Those that want more than a few pounds of rice and subsidized shanty town housing have escaped to other countries.

      For Americans that, by and large, do not view socialism as Denmark, but see it more as Cuba and Venezuela today, Guaido is a man who stands against everything Sanders stands for.

      Guaido might be rolled out again this year if Bernie Sanders is eventually picked, likely begrudgingly, by the Democrats to lead them against Trump in November. Guaido surely will not consider Sanders an ally in his political fight with Maduro.”

      • Julian Perez 10 February 2020 at 5:29 pm Permalink

        Manuel

        Es cierto que Sanders es el peor, pero los demás no le van muy a la saga, incluyendo al Pete. Cambiados por colador se pierde el huequito. Yo sé que a los cubanos no les gusta Kennedy por el embarque de Bahía de Cohinos, pero comparado con los demócratas de ahora… Vamos, que con todas mis objeciones a FDR lo considero mil veces mejor que toda esta fauna.

  33. Víctor López 10 February 2020 at 5:04 pm Permalink

    Creo que alguien te acompaña y está escribiendo por ti.

    Tal vez es una amiga?

    Va para las dos…

    https://youtu.be/p-bLbQ3zHns

  34. Manuel 10 February 2020 at 5:42 pm Permalink

    “Politicians are wedded to the truth, but like many other married couples they sometimes live apart.”
    Writer H.H. Munro, quoted in the Loveland, Colo., Reporter-Herald

  35. Julian Perez 10 February 2020 at 6:28 pm Permalink

    Dannette, me parece que tú, sin haber nacido en Cuba, tienes más ¨sangre cubana¨ que yo, que siempre tuve gustos muy anglosajones 🙂 Yo creo que yo siempre fui medio americano. Mi madre era muy admiradora de Estados Unidos. Una vez leí un ensayo sobre el país que ella escribió cuando cursaba la enseñanza media. Terminaba diciendo ¨En vez de decir Dios salve a América, se debería decir Dios permita que América salve al mundo¨. Estaba muy consciente de que este gran país es ¨the last best hope¨

    Adivino que tus padres son de una gran cubanía y te la supieron transmitir. Lo cual está bien. Una gran cubanía es encomiable, pero yo tengo, creo que desde niño, una ideosincracia distinta.

    • Julian Perez 10 February 2020 at 7:47 pm Permalink

      Sí. en Cuba hay muchos descendientes de canarios y los que hablan en España más parecido a los cubanos son los canarios. Cuando yo vivía wn España los que no sabían que yo había venido de Cuba me solían preguntar si yo era de Canarias.

      Mi esposa y mi hija visitaron las Islas Canarias. Yo no podía viajar mucho porque estaba trabajando. También fueron a Londres sin mi. Los únicos viajes que yo di estando allá fue a París con mi esposa y también a Francia, pero a Disneylandia, con mi hija. Mi esposa sí visitó varios países de Europa: Holanda, Alemania, Bélgica, Portugal…

      Yo tengo un sueño que no sé si llegaré a cumplir. Ir con mi esposa a Venecia y darnos un beso en una góndola debajo del Puente de los Suspiros cuando las campanas estén tocando el angelus. Por culpa de una maldita pelicula llamada ¨A little romance¨ que cada vez que la veo me hace llorar porque la tengo en DVD. Soy un romántico incurable.

      • Manuel 10 February 2020 at 7:53 pm Permalink

        …de los valientes, que son los peligrosos

  36. Víctor López 11 February 2020 at 1:01 pm Permalink

    Qué se habrá hecho La Gringa?

  37. Manuel 11 February 2020 at 2:23 pm Permalink

    cdo se escribe desde la ira, salen cosas como esta:

    ¿Pero qué sabrá Neruda cuando dijo que me gustas cuando callas porque pareces ausente?
    Que yo prefiero el momento que desatas tus palabras y voy sintiendo tu fuerza entre la gente
    Te prefiero tan presente, tan real, tan insurgente
    Te prefiero sin disfraces ni armaduras
    Te prefiero huracanada antes que desvalijada
    Te prefiero cara a cara y sin censura
    Te prefiero cuando eres…
    Tú misma la que te prefieres

    Y tu no creas nada
    De esas canciones que quieren que sea corriente
    Que se trate a una dama
    Como colilla que se lleva la corriente

    Que no me da la gana, que se te infravalore
    Por unos cuantos mentecatos fanfarrones
    Que no me da la gana, que a veces seas tu misma
    La cómplice de aquel que te borra la sonrisa

    • Julian Perez 11 February 2020 at 5:01 pm Permalink

      Ese poema se lo dedicó Neruda a una mujer que hablaba mucho y lo tenía mareado. Más claro ni el agua: me gustas cuando callas porque estás como ausente.

      • Manuel 11 February 2020 at 6:06 pm Permalink

        es el más universal de sus poemas entonces

        • Víctor López 11 February 2020 at 6:19 pm Permalink

          El más universal es “poema 20”, que por esos tres primeros versos le dieron el Nobel. Lo único rescatable de su obra poética. Su prosa en cambio es buena. Saludos.

  38. Víctor López 11 February 2020 at 4:04 pm Permalink

    Vi que la interpreta un imberbe Cubano, un tal Javier Ramírez. Ni idea de quién es, ni me importa quién sea.

    Lo único acertado es eso de “qué sabrá Neruda…” porque francamente de amores muy poco sabia el chileno. Diría que por definición no podía amar.

    …era comunista.

    Me pregunto yo si “la Gringa” esa habrá amado alguna vez.

  39. Víctor López 11 February 2020 at 4:18 pm Permalink

    Brava la gringa…

    Me derritió con esta pieza:

    https://youtu.be/x1tH7OrzJt4


Leave a Reply